Visie op Thematisch werken
Klaver Fjouwer werkt IKC-breed thematisch. Er wordt thematisch gewerkt voor de WO-vakken (wereld oriënterende vakken), hieronder vallen de vakken aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, techniek, verkeer, kunst & cultuur, drietaligheid, digitale geletterdheid en burgerschap.
De cultureel maatschappelijke agenda bepaalt de thema’s. Bijvoorbeeld de Gouden weken, Kinderboekenweek, Sint-Maarten, Sinterklaas, Kerst, een vogeltelling, verkiezingen, een seizoen, reizen/vakantie, evenementen op school of in de regio, etc. Op school is een werkgroep aangesteld die de thema’s inplant en aan elk thema één of meerdere kerndoelen koppelt behorend bij het domein ‘oriëntatie op jezelf en de wereld.’ Deze kerndoelen bepalen de inhoud van het thema. Via de website van SLO wordt per kerndoel verdere invulling gegeven aan ieder thema, https://www.slo.nl/thema/meer/tule/ Naast de website worden er verschillende uiteenlopen bronnen gebruikt zoals bestaande lesmethoden, boeken, websites, etc.
Per schooljaar komen gemiddeld 9 thema’s aan bod. Wij proberen de volgende indeling aan te houden van vakken die centraal staan binnen een thema. Zo wordt er een compleet beredeneerd aanbod ontwikkeld voor de wereld oriënterende vakken, die thematisch worden aangeboden. In een cyclus van 3 jaar krijgen zo alle leerlingen alle kerndoelen aangeboden. Waar voorheen een lesboek leidend was bij het aanbieden van onderwerpen, wordt dit nu door het schoolteam zelf gepland. Hierdoor sluiten wij beter aan bij de belevingswereld van onze leerlingen en verzorgen eigentijds onderwijs.
Waarom werken wij thematisch voor de WO-vakken?
- Verbinding creëren. Wanneer je schoolbreed en samen aan hetzelfde thema werkt en activiteiten organiseert waar de hele school aan mee doet, zorgt dat voor verbinding in de school. Ook zoeken we de verbinding met onze omgeving. Dit doen wij door contact te zoeken met de mensen in onze dorpen en met de verschillende verenigingen en instanties. Dit wordt vormgegeven door workshops en lezingen op school of bezoeken op locatie. Zo proberen wij ons onderwijs te verrijken en de binding met de dorpen te versterken
- De wereld oriënterende vakken geïntegreerd aanbieden. Dit zijn vakken als aardrijkskunde, geschiedenis, biologie, verkeer en burgerschap. Deze vakken vallen onder het kerndoel “Oriëntatie op jezelf en de wereld.” Op deze wijze brengen wij meer samenhang aan in de vakken en kennis. Daarnaast sluiten wij aan bij de belevingswereld van onze leerlingen. Zo geven wij betekenisvol onderwijs voor de leerlingen.
- Samen onderwijs maken en samen verantwoordelijk zijn voor onze leerlingen en op die manier van elkaar en met elkaar leren
- Een beroep doen op de verschillende talenten van onze leerlingen, leerkrachten en mensen uit onze omgeving
- Binnen het thematisch werken zetten we onze drietaligheid zinvol in. Dit is een middel om de lessen te verrijken en te werken aan de woordenschat
Ook is het onderzoekend leren toegevoegd binnen het thematisch werken. In de groepen is een thematafel aanwezig met interessante voorwerpen, boeken en materialen behorend bij een thema. Daarnaast is één van de doelen om de thema’s meer in te richten aan de hand van onderzoeksvragen die vanuit de leerlingen zelf komen.
De opbouw van een thema ziet er als volgt uit:
- Introductie (gericht op woordenschat, voorkennis activeren en enthousiasmeren)
- Aanbod van kennis
- Verwerking (bijvoorbeeld het maken van een product, workshops op school of op locatie)
- Afsluiting (waar mogelijk met het hele IKC gezamenlijk)
(de fiets van Jansen kan als didactisch model helpen bij de invulling van een thema)